Een Duitse rechtbank oordeelt op 13 januari dat Aldi de geliefde Alyan Dubai Handmade Chocolate uit haar schappen moet halen. Volgens de rechtbank is de naam misleidend, omdat de reep niet in Dubai maar in Turkije wordt geproduceerd. In dit stuk duiken we dieper in deze zaak en wat het betekent voor andere bedrijven.
Wat is Dubai chocolade eigenlijk?
De Alyan Dubai Handmade Chocolate is een melkchocoladereep gevuld met een mix van pistachenoten en kataifi, een traditioneel gesponnen deeg (ook wel “engelenhaar” genoemd). Wanneer je in deze reep bijt, hoor je een knapperige krak en zie je een smeuïge pistachevulling verschijnen…
De reep werd voor het eerst ontwikkeld door Chocolatier Fix in Dubai. Door de populariteit op platforms zoals TikTok, waar video’s over de Dubai chocolade viraal gingen, groeide de vraag wereldwijd. Hierdoor belandde de reep uiteindelijk ook in Duitse winkels, waaronder Aldi. Wat echter niet duidelijk was voor veel consumenten, is dat de in Duitsland verkochte repen niet in Dubai, maar in Turkije werden gemaakt.
De rechtszaak: waarom Aldi de reep niet meer mag verkopen
De rechtszaak tegen Aldi werd aangespannen door Andreas Wilmers, een importeur van de originele Dubai-repen die daadwerkelijk in Dubai worden geproduceerd. Wilmers stelde dat Aldi met de naam “Alyan Dubai Handmade Chocolate” itspraken als “met een vleugje Dubai” en “breng de magie van Dubai naar uw huis” consumenten misleidde. De naam en uitspraken suggereerde immers dat de repen een directe link met Dubai hadden, wat niet het geval was.
Volgens Wilmers gaf deze misleidende naam Aldi een oneerlijk concurrentievoordeel en tastte het de reputatie van zijn eigen product aan. Hij vond dat de naam “Dubai” exclusief gebruikt moest worden voor producten die daadwerkelijk in Dubai zijn gemaakt.
Aldi verdedigde zich door te stellen dat de naam niet verwijst naar de productieplaats, maar naar de oorsprong van het recept. Volgens hen was “Dubai Chocolate” een eerbetoon aan de stad waar de reep voor het eerst werd ontwikkeld. De rechter was echter van mening dat dit onvoldoende duidelijk was voor de consument en dat de naam daarom misleidend was volgens artikel 127(1) van de Duitse Merkenwet. Dit artikel verbiedt het gebruik van geografische aanduidingen die het publiek kunnen misleiden over de oorsprong van goederen.
Een klein label op de achterkant met de tekst “Herkomst: Turkije” was niet voldoende om “dit misverstand op te helderen”, oordeelde de rechtbank in Keulen. De rechter verbood Aldi om de chocolade onder deze naam te verkopen. Aldi riskeert nu een boete als zij zich niet aan het verkoopverbod houden. Ook werd Aldi veroordeeld tot het betalen van de proceskosten en het aanbod van de “Dubai chocolade” moet van de website verwijderd.
Heeft de zaak impact op andere supermarkten of bedrijven die een “Dubai chocoladereep” verkopen?
Aldi is niet het enige bedrijf waar Andreas Wilmers een zaak tegen heeft aangespannen. Ook Lidl en snoepgoedproducent Lindt hebben een zaak aan hun broek hangen. Het gaat om producten met de naam Dubai erin. Het bedrijf Lindt beweert dat de naam alleen maar verwijst naar de kenmerkende vulling en niet naar de herkomst van het product. Het is afwachten wat er uit deze zaken volgt. Aldi kan ook nog in hoger beroep tegen de uitspraak.
De uitspraak dient ook als waarschuwing voor andere bedrijven. Wilmers onderzoekt momenteel verdere actie tegen een andere Duitse supermarktketen, die weigeren te stoppen met de verkoop van een soortgelijk product met “Dubai” erop. Het gebruik van geografische namen in marketing kan aantrekkelijk zijn, maar brengt dus risico’s met zich mee. Zorg ervoor dat productnamen en marketinguitingen nauwkeurig en duidelijk zijn, vooral wanneer geografische aanduidingen worden gebruikt. Het vermelden van een plaatsnaam kan bij consumenten de indruk wekken dat het product daadwerkelijk daar is geproduceerd.
Heeft u hulp nodig met het bedenken van productbenamingen, wilt u optreden tegen een concurrent of wilt u een merk inschrijven? Neem dan contact op met Guldemond Advocaten.