Een merkrecht is het uitsluitend recht op een teken dat dient om waren of diensten van een onderneming te onderscheiden van die van andere ondernemingen.
Een merkrecht is het uitsluitend recht op een teken dat dient om waren of diensten van een onderneming te onderscheiden van die van andere ondernemingen.
Onze 2 advocaTEN op dit gebied:
Het merk waaronder je jouw producten of diensten aanbiedt, vormt een cruciaal onderdeel dat vaak weinig nog te weinig aandacht krijgt. Herkenbaarheid in de markt zodat de consument – bij het zien van het merk – het product of de dienst koppelt aan jouw onderneming is in veel opzichten onmisbaar om op de lange termijn succesvol te blijven. Toch is het opmerkelijk dat nu juist over het in de markt zetten van het merk, de keuze voor het merk of de controle of een merk nog beschikbaar is, weinig aandacht wordt besteed. En wanneer dat wel gebeurt is het vaak te laat. Voorkomen is beter dan genezen. Grote investeringen doen in bijvoorbeeld je productlancering, om er vervolgens achter te komen dat het merk dat je daarvoor gebruikt, inbreuk maakt op dat van een derde, zorgt voor aanzienlijke schade. Maar wat is eigenlijk een merk en wat kan allemaal als merk dienen?
Een merk is een teken waarmee een onderneming haar producten of diensten onderscheidt van die van andere bedrijven. Merken zorgen voor erkenning en herkenning bij de consument. Er bestaan verschillende vormen van merken, zoals woordmerken (merknamen), beeldmerken (logo’s), woordbeeldmerken, vormmerken, en zelfs klankmerken en kleurmerken.
Om in aanmerking te komen voor merkenrechtelijke bescherming, moet je jouw merk registreren in een officieel merkenregister. Een merk registreer je voor bepaalde “waren en diensten” klassen. Deze worden ingedeeld volgens de zogenaamde Nice-classificering. Het is zaak dit zeer zorgvuldig te regelen, om gedoe vooraf én achteraf, te voorkomen. Het is aan te raden je te laten bijstaan door een advocaat of merkenspecialist, gedurende dit proces. Het is namelijk niet altijd zo dat een merk dat op het eerste oog gelijkenissen vertoond met een ander merk, dan ook per definitie niet mag worden gebruikt.
Om een merk te kunnen registreren, moet het voldoende onderscheidend vermogen bevatten. Dit betekent dat het merk moet kunnen functioneren als een aanduiding van de herkomst van jouw onderneming. Hoe groter het onderscheidend vermogen van het merk, des te meer bescherming je als merkhouder geniet.
Het merk mag niet beschrijvend zijn voor de producten en/of diensten waarvoor je het wil gebruiken. Ook mag het merk niet worden opgevat als een aanduiding van de herkomst, kwaliteit of kenmerkende eigenschappen van die producten en/of diensten.
Wil je toch graag een beschrijvende merknaam gebruiken, bijvoorbeeld omdat deze commercieel goed werkt, dan kun je overwegen om er een creatief logo aan toe te voegen. Zo kun je in ieder geval bescherming krijgen voor dat logo. Let er wel op dat ook het logo niet beschrijvend mag zijn.
Merkinbreuk
Als je eenmaal een merk hebt, dan heb jij het alleenrecht dat merk te gebruiken (voor de waren en diensten waarvoor je het hebt ingeschreven). Merkinbreuk ontstaat wanneer anderen zonder toestemming van de merkhouder een geregistreerd merk, teken of handelsnaam gaan gebruiken voor de waren en diensten waarvoor jij het hebt ingeschreven. Uitzonderingen daargelaten, kun jij als merkhouder het anderen verbieden dit te doen.
Verwarringsgevaar
De toets die in het merkenrecht centraal staat is: Is er sprake van verwarringsgevaar? Als er geen kans op verwarring is, dan is er geen sprake van merkinbreuk. Denk bijvoorbeeld aan Ajax de voetbalclub, Ajax de brandblussers en Ajax het schoonmaakmiddel. De waren en diensten zijn hier totaal verschillend en deze merken, afkomstig van totaal verschillende ondernemingen, kunnen naast elkaar bestaan.
Bekende merken genieten bovendien ruime bescherming tegen merkinbreuk, waarbij vooral de goodwillfunctie van het merk wordt beschermd. Een merk wordt als ‘bekend’ beschouwd wanneer een aanzienlijk deel van het relevante publiek het merk herkent.
Heeft u een vraag over het Merkenrecht, of wordt u geconfronteerd met een inbreuk op uw Merkenrecht, neem dan contact op met Guldemond advocaten.